Toverhazelaar (be)tovert

De Toverhazelaar : één van de spectaculairste winterbloeiers.
'Wat is dat beest ?' Vraagt iemand me die over mijn schouder meekijkt... Bovenstaande foto heeft inderdaad veel weg van een of ander buitenaards kriebelbeestje, maar ik stel je hierbij gerust : dit zijn de bloemen van de toverhazelaar (Hamamelis).
Waarom deze hazelaar juist 'tovert' is een raadsel. Misschien omdat tijdens de Middeleeuwen de takken in de hekserij werden gebruikt, of omwille van zijn geneeskracht. Persoonlijk wil ik eerder geloven dat de toverkrachten in de bloemblaadjes van de toverhazelaar zitten; die beschikken namelijk over een fenomenaal verdedigingsmechanisme. Bij extreme weersomstandigheden zoals kou of regen, krullen de blaadjes op, net zoals jij ook onder je winterdekentje op de bank doet. Zodra de zon weer van de partij is, 'ontkrullen' ze zich weer tot sierlijke lange slierten. Toveren kan-ie dus, maar ook be-toveren.
Mij betovert deze winterbloeiende struik alleszins met zijn verrukkelijke geur
Geef de toverhazelaar daarom een plek in je tuin waar hij volledig tot zijn recht komt : als solitair, dicht bij huis zodat je hem ook van binnen kan bewonderen of op een plaats waar je regelmatig voorbijkomt.

Zelfs mijn zoontje is dol op de toverhazelaar, dat als geurend ingrediënt in zijn Toverbadzout wordt gebruikt. Uren badplezier gegarandeerd. 
En geef toe, willen we niet allemaal een beetje kunnen toveren ? 
Dat kan; durf erin te geloven ! 


Toverbadzout van Kneipp.
Verkijgbaar bij bol.com of je lokale drogisterij.

Reacties

Populaire posts