Appel(wangetjes)

Vitamientjes in een flesje : zelf appelsap maken.
Ik ga je een -niet publiek- geheim verklappen : ik ben dol op... appels ! 
Appels, in alle soorten, maten en kleuren. Ik vind ze allemaal lekker. 
En hoe gewoner en ouder de soort, hoe liever. Er gaat niks boven een authentieke appelsoort zoals een Jacques Lebel of een Reinette. 
Woensdag heb ik nog verse appelmoes gemaakt van de Jacues Lebels en ook al wordt de Reinette vooral verkocht met als doel om in een compote te verwerken, ik eet hem nog het liefst uit het vuistje.
Een appel ligt zo gemakkelijk in de hand; hij lijkt wel naar onze handpalm gemaakt : de duim op het steeltje en je wijsvinger op kroontje, en bijten maar ! Voor ik in m'n appel bijt, wrijf ik er altijd 'ns over. Ik weet niet waarom ik dat doe, maar het is misschien wel een uiting van dankbaarheid.
We staan er eigenlijk niet bij stil, hoezeer we deze vruchtsoort moeten koesteren. We vinden de appel zo alledaags - getuige de vele spreekwoorden en zegswijzen waarin hij voorkomt - maar eigenlijk is-ie dat niet. We denken dat de appel gemakkelijk te telen is, maar in Zuid-Europa moeten ze bijvoorbeeld de appels uit het 'vruchtbare' Noorden importeren omdat de appel het droge klimaat daar niet overleeft.
Ik kan gerust enkele maanden per jaar zonder druiven of aardbeien leven, maar zou jij je een lange apple free periode kunnen voorstellen ? Ik niet. Zeker als je gelooft in het spreekwoord 'een appel per dag, houdt de dokter weg' dan wil ik wel in mijn dagelijkse appel bijten. 
Ga deze winter 'ns niet voor die dure geïmporteerde exotische vruchten in de supermarkt, maar ga naar een lokale fruitboer en koop een kilo appels (of peren). Zo verminder je onze ecologische voetafdruk en steun je onze lokale economie.  
Appels te veel ? Geen nood, je kan ze verwerken in vers appelsap, appelcompote, appelcake, appeltaart,... 
Al heel mijn leven krijg ik te horen dat ik zulke schattige appelwangetjes heb... wie weet, misschien zitten die tonnen verorberde appels er wel voor iets tussen :-).

Reacties

Populaire posts