Lindebloesemthee


Hey, heb jij de zomer al geroken ? 

Nu denk je wellicht automatisch aan lavendel of andere zuiderse kruiden. Neen hoor, denk maar lokaal of inheems... 
Ga eens onder de bomen in een park lopen en je zal begrijpen wat ik bedoel. Het zijn namelijk de bloesems van de linde die de lucht nu lekker zoet maken. Een geur die duidelijk ook de bijen opgemerkt hebben. Het  parfum van de lindebloesems is onlosmakelijk verbonden met het gezoem van een leger bijen. 

Als je nu dan toch onder een lindeboom staat, pluk gerust een mooi handvol bloesems voor een lekkere kop thee. Voor de thee kan je zowel de bloesems als de schutbladeren gebruiken. Ik persoonlijk gebruik enkel de bloesems; ik hou gewoon van dat gele goud. Vul je theefilter met de bloesems en overgiet met gekookt water. Laat de thee enkele minuten afgedekt trekken en laat je verrassen door de heerlijk zoete geur en smaak. Alsof de bijen de bloemen speciaal voor jou met wat honing besprenkeld hebben...
Thuis pluk ik de bloesems van de Tilia europaea ‘pallida’, de koningslinde; de Tilia cordata, de winterlinde, zou nòg zoeter zijn. 

Bloesems van de Tilia europaea

Thee van zelfgeplukte lindebloesems is allesbehalve een flauw afkooksel, maar is heerlijk zoet, zalig rustgevend, een goede dorstlesser en blijkbaar ook heilzaam voor de keel. Dat laatste zal ik eens uittesten bij de eerstvolgende verkoudheid... maar nu nog niet.

Reacties

Populaire posts