Sssss... slangenkruid

Met mijn interesse voor alles wat groen groeit en bloeit, kan je wel raden dat mijn favoriete vakantiebestemmingen liefst ook over een mooie portie natuur beschikken. 
Op vakantie moet ik me soms dwingen om ook eens naar boven (lees : lucht) of voor me (lees : waar ik loop) te kijken, want ik kan het niet laten om voortdurend rond me te kijken naar al dat groen rond me. Langs de voet- en fietspaden van Schiermonnikoog (Waddeneilanden) kwamen we eerder deze maand het slangenkruid (Echium Vulgare) tegen.

De combinatie van de paarsblauwe bloem met het rozerode neusje vind ik ronduit subliem. Dit kleurensamenspel zal ik zelf niet zo snel in mijn border toepassen, maar het bewijst dat de natuur het alleen maar beter kan. 
Met wat verbeelding lijkt de bloem op een slangenkop met open bek. Vandaar wellicht het geloof dat de wortel van de plant tegen slangenbeten helpt.
Ik vind het best een enge naam voor zo’n mooie plant.

Als vakantieherinnering hebben we een klein plantje in onze zonneborder geplaatst, met wat zand uit de zandbak en schelpjes errond. Zo zal hij zich misschien wat meer thuis voelen, want slangenkruid gedijt namelijk het best op kalkrijke zandgrond. 

Reacties

Populaire posts