Peren op siroop


Voor veel fruitsoorten was 2021 rampzalig; terwijl sommige het dan weer heel goed deden. Wij hebben deze zomer van heerlijk sappige perziken mogen smullen en een lading peren in de kelder is nog steeds het gevolg van een grote perenoogst. Vooral de 'Conférence' deed het goed. Een nadeel van de peer is dat hij niet zo lang houdbaar is. Je kan hem zo uit het vuistje eten of ook in gebak verwerken. Maar na corona hebben we het misschien allemaal wel een beetje gehad om steeds voor 'Madame Bakster' te spelen. Een oplossing waarvoor je later op het jaar nog dankbaar zal zijn, is de peren 'opleggen'. Toen ik aan de slag wilde gaan, heb ik even snel het net geraadpleegd om de juiste verhoudingen van water en suiker te vinden, maar ik heb heel weinig informatie teruggevonden. Daarom deel ik hier met veel plezier mijn versie van 'peren op siroop'.
Voor 1 liter water heb ik 300 gram suiker gebruikt en 1 zakje vanillesuiker. De vanillesuiker geeft een verrassend warme toets aan de peertjes. Ik gebruik minder suiker dan in de meeste recepten. Rijpe peren zijn van nature al heel erg zoet, en minder gebruik van geraffineerde suiker is sowieso gezonder. 
Schil de peren, snijd ze in kwartjes en verwijder het steeltje en het klokhuis. 

Kook de peertjes een 10 à 15 minuten in het suikerwater, afhankelijk van de rijpheid. Leg de peren samen met het suikerwater in gesteriliseerde weck-potten. Kook de opgevulde potten nog kort en je kan de opgelegde peren tot zeker een jaar bewaren. 

Lekker bij vleesgerechten of bij vanillepudding, havermoutpap,...

Reacties

Populaire posts