Maartse viooltjes in augustus

Het einde van de zomer nadert. Dat voel je aan de lucht, dat zie je aan de natuur rondom je heen. Sommige bomen maken al aanstalten om zich in hun herfstkostuum te hullen. Dorre blaadjes vermengen zich reeds onder het groene bladerdak. EĆ©njarigen en perkplanten zitten vermoeid en uitgeput in hun zomerverblijf. Tomaten beginnen eindelijk rood te kleuren... een mens zou er bijna weemoedig van worden. 
Terwijl de ene zich klaarmaakt voor het najaar, krijgt de ander de lente in zijn bol. Neen, ik laat de voorjaarsbloembollen even achterwege, maar laat me verrassen door het maarts viooltje Viola odorata.
Toen ik vanmorgen de dauw op mijn blote tenen voelde (ook zo'n typisch bijna-herfst-fenomeen), werd ik verrast door paarse stipjes onder de bomen. De maartse viooltjes wanen zich blijkbaar in de lente en floreren nu massaal. De bloei is minder uitbundig en de geur minder overweldigend, maar het effect des te meer.
Gekke toestanden met dat veranderend klimaat. Vorig jaar bloeide het viooltje niet in het voorjaar; wellicht door de lange koude winter en dan de plotse warmte. En nu worden we verwend met een tweede bloei in hetzelfde jaar. 
Onze tuin reflecteert de tendens van het aanbod aan fruit en groenten in de supermarkt. 
Daar kan je het ook het hele jaar door aardbeien kopen. :-)

Reacties

Populaire posts