Herfstliefde : de wilde wingerd

'Autumn in love' : de wilde wingerd
Als er gisteren iemand achter mij had gereden, had ik wellicht een auto-ongeluk veroorzaakt. Pardoes ging ik op mijn rem staan, toen ik bovenstaand huis in z'n herfstmantel zag staan. 
Wow, een eenvoudige woning anex stal wordt hier bijna geheel ingepalmd door de wilde wingerd Parthenocissus tricuspidata. Ook al scheen de zon op dat moment niet, ik werd verblind door zoveel prachtige eenvoud der natuur. 
De wilde wingerd kleurt momenteel menig gevel vuurrood. Als de zon haar stralen op de bladeren laat vallen, staat de hele plant en het huis in volle gloed. Alsof het zijn liefde aan de hele wereld wil verklaren. En dit als laatste kreet voor hij zich voor de winter terugtrekt. Na de intense rode verkleuring verliest de wilde wingerd al snel zijn bladeren en laat hij zijn geliefde verovering naakt en alleen achter. Tot het weer voorjaar wordt en hij de gevel met frisgroen blad siert.
De meestgekende wilde wingerds zijn de Parthenocissus tricuspidata (zie foto) met sierlijke driepuntige bladeren de Parthenocissus quinquefolia, waarvan één blad uit vijf verschillende afzonderlijke blaadjes bestaat. Zelf val ik eerder voor de tricuspidata, die net handen heeft en de hele gevel lijkt te koesteren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze soort zich beter hecht dan de quinqefolia.
De plant kan wel tot 20 m hoogte reiken. Ben je nog op zoek naar een klimplant voor aan je droomkasteeltoren, dan is de wilde wingerd zeker jouw ding.

Reacties

Populaire posts