Fruitige herfstsnoepjes

Framboos 'Fallgold'
Fruitige snoepjes puur natuur, ik ben er gek van.
Ik heb zo mijn favorieten, voor elk seizoen wel ééntje. De aardbeien voor de lente, de blauwe bessen voor de zomer, en de framboos voor de herfst. 
Is dat dan geen zomervrucht, hoor ik je denken. Ja, maar je hebt ook herfstvariëteiten zoals de Rubus ideaeus 'Fallgold' en de 'Autumn Bliss'
Momenteel draagt de 'Fallgold' in onze fruittuin goudgele parels. Het lijken wel gewatteerde vruchtjes, lekker warm ingeduffeld tegen de eerste kou. 
Met de winter in het vooruitzicht is de herfstframboos een welkome gast. 

Dat de framboos naast lekker ook gezond is, hoef ik je vast niet te vertellen. Naast de gekende anti-oxidanten en vitamientjes, zou de vrucht een ideale vetverbrander zijn dankzij de ketonen die ze bevat. Deze stof zou de aanmaak van een metabolismeregulerend hormoon stimuleren. Hoe groter de hoeveelheid van dit hormoon, hoe minder er vetcellen in ons lichaam worden opgeslagen. 
Verder is de framboos een echt smaakbommetje zodanig zelfs dat ze door de farmaceutische industrie als smaakstof -al dan niet in kunstmatige vorm- in pilletjes en cosmetica wordt toegevoegd.

De Fallgold is een framboos met karakter. Al naargelang je haar opvoedt (lees : snoeit) zal ze haar hoeveelheid vruchten aanpassen. Bij het tot aan de grond terugsnoeien van enkel de oude stengels, krijg je een kleine vroege en een iets grotere late oogst. Als je echter alles wegsnoeit bekom je een grotere oogst in het najaar. En daarvan ga ik nu lekker smullen. Smakelijk ! 

Reacties

Populaire posts