Ode aan de tuinprofessional

Foto : www.tuinaannemer.be
Tuinprofessionals, tuinaannemers, tuinaanleggers, tuinmannen, boomsnoeiers, boomchirurgen,... hoe je ze ook wil noemen, ik heb een enorm grote bewondering voor hen. In hun beroep combineren ze dagelijks hun kennis, know-how, praktijk en ervaring om jouw droomtuin tot werkelijkheid te brengen.

Zelf probeer ik het onderhoud van onze tuin zo veel mogelijk zelf te doen, met regelmatig stijve pijnlijke polsen als gevolg. Op zo'n moment neemt moeder natuur het dan wel weer van me over, dat heeft ook zo zijn charmes. Maar dat is dan weer een ander verhaal. Het grasmaaien laat ik aan manlief over, terwijl het grote werk, en daarmee bedoel ik het snoeien van de bomen uit onze bostuin of het vellen van een oude vriend (boom), door een tuinaannemer wordt waargenomen.

Enerzijds ben ik eigenlijk stiekem een beetje jaloers op de tuinaannemer. Hij doet in mijn ogen het echte tuinwerk en dit elke dag omringd door groen, stilte en rust. Een tuinarchitect heeft misschien wel een mooi ontwerp in zijn hoofd (of op papier) maar het echte vormgeven, de creatie zelf, gebeurt door de tuinprofessional. En dat is een ware kunst, als je het mij vraagt, ambachtelijk werk in groot formaat. En alleen hij beschikt over die gave.
Anderzijds benijd ik hem niet... mooi weer of geen weer (lees : regen en koude), hij blijft zijn werk onder gelijk welke weersomstandigheden onvermoeid verderdoen. En de opportunistische tuinier die ik ben, haak op zulke momenten natuurlijk af.

En geef toe, zo'n man gewapend met een zaag, koorden, karabiners, klimgordels en allerhande ander klimmateriaal is uitermate stoer en zelfs sexy. Om jouw tuin nieuw leven in te blazen, neemt hij op dat moment letterlijk een risico. Stap voor stap wordt de boom ingeknot om dan met een diepe zucht en veel gekraak op de grond neer te komen. De grond geeft op dat moment een daverend applaus.

Mijn applaus gaat nu naar hem uit. 
Steeds meer mensen beseffen dat ze gelukkig worden van een eigen tuin, maar de aanleg en het onderhoud ervan besteden ze liever uit omwille van tijdsgebrek. Gelukkig zijn de tuinprofessionals er om je te helpen. Zo kan ook jij van een eigen mooi verzorgde tuin genieten.

Jouw tuinaannemer in de buurt vind je terug op http://www.tuinaannemer.be/

Reacties

Populaire posts