Herfstklusjes

De citroenboom overwintert in de orangerie
Het leek vorige week even of we dit jaar geen najaar kregen... zo koel was het ineens. Van vorst is er momenteel nog geen sprake, maar voor sommige planten is het 's nachts en vorige week zelfs overdag, te koud geworden. Mediterrane en andere warmteminnende planten (koukleum die ik ben, 'k zou me er zelf ook bij kunnen rekenen) worden nu het best naar hun overwinteringsplaats gebracht. Dit kan een serre/orangerie zijn, of zelfs een garage of binnen in huis.
Veel water hebben deze planten tijdens hun overwintering niet nodig. Af en toe wat water geven zodat de aarde niet uitdroogt, is voldoende. Wel oppassen voor de planten die je binnen in huis zet : zet ze zeker niet in de buurt van de (centrale)verwarming : de lucht is te droog en te warm voor je planten. Zet ze liever in een koele gang. 

Afgevallen bladeren opruimen ... het is zo'n typisch herfstklusje en ik ben er dol op, ook al voelt het soms als 'dweilen met de kraan open'. Eens je gazon weer 'bladvrij' is, dwarrelen de volgende blaadjes namelijk al weer naar beneden om tegen de volgende ochtend een volledig nieuw tapijt te vormen. En toch blijf ik doorgaan : de knisperige bladen onder mijn voeten, de geur van aarde... I love it ! En je gazon zal je dankbaar zijn : terwijl je de bladeren oprijft, komt ook het najaarsmos mee. En rottende bladeren zullen je gazon tijdens de winter niet kapot maken. 

De pruimen, peren en appels zijn ondertussen geoogst. De eerste okkernoten worden verzameld. 

En tussen al dat klussen door is er ook nog tijd om te genieten van de zeldzame bloeiende beauty's die je nu nog in je herfsttuin ziet. Hier de Echinacea purpurea in volle ornaat. De wortels (in pilvorm natuurlijk) van de Echinacea helpen me elk jaar weer de winter zonder kleerscheuren door te komen. Daarom krijgt ze een speciale plaats in de kruidentuin. En die winter... nog eventjes wachten voor je je intrede doet aub. Dankjewel ! 

Reacties

Populaire posts