Zelf lavendelzakjes maken

Ik ben verzot op de geur van lavendel. Het heeft een frisse, zuivere geur; een parfum van alle tijden.
Voor de kleur heb ik destijds in onze voortuin voor de donkerpaarse Lavandula angustifolia 'Hidcote' gekozen, maar voor de geur gaat er niks boven de Italiaanse lavendel (Lanvandula angustifolia). Enkele jaren geleden heb ik enkele planten uit ItaliĆ« meegebracht, en niks kan in mijn ogen hun parfum evenaren. Forget about de Franse lavendelvelden (been there); voor mij is de Italiaanse lavendel, als het op de geur aankomt, de absolute nummer 1.



Om ook na de zomer nog te kunnen nagenieten van het zalige lavendelaroma, droog ik de bloemen. Eind augustus snoei ik de Italiaanse lavendel in onze kruidentuin en laat ze in de oranjerie drogen. 
Eens ze droog zijn, rits je de bloemen van de steeltjes. 
De toepassingen zijn eindeloos : 
- In mooie zakjes of in een potje als huisparfum op het nachtkastje of op het toilet, in de linnenkast, ... 
- Als geurverfrisser van de stofzuigerzak : zuig met de stofzuiger enkele gedroogde bloemen op en weg met de nare geurtjes die uit je stofzuiger durven komen. Je interieur wordt bovendien meteen verfrist en de antibacteriƫle eigenschap kan z'n werk in de stofzuigerzak doen.
- Doe zoals de rijke oude Romeinen en geniet van een ontspannend warm bad met lavendelbloemen.



Geen kant-en-klare zakjes in de buurt ? 
Geen nood ! Je kan een geurzakje eenvoudig zelf maken door een zakdoek op te vullen met de droogbloemen. Bindt het geheel vast met een elastiek en omwikkel het met een lint. Mooi en handig voor in de linnenkast (tussen de kledij, of aan een kapstok) en in bad (hang het buideltje aan de kraan en laat het warme water erover lopen).

Pure aromatherapie in je eigen wellness-oord thuis ! 


Reacties

Populaire posts