Winters werkje : planteninventaris

Een allegaartje van plantenetiketten : bron van een planteninventaris
Wat doe je zoal als het buiten koud en grauw is en je tuin nog niet uit zijn winterslaap wil komen?
Je kan op internet je oog op nieuwe planten laten vallen of je koestert wat voor moois (al dan niet in winterslaap) er al in je tuin staat. 
Een leuk en nuttig werkje is dan een planteninventaris aanleggen.
Het zal ons allemaal al wel eens overkomen zijn : we gaan naar het tuincentrum, de schoonheid van een plant weet ons te verleiden, we worden verliefd en nemen de plant mee naar huis. Onze nieuwe aanwinst kan op dat moment niet snel genoeg de grond ingaan. We planten, geven water en halen het plantenetiket weg. Een jaar later is de verliefdheid omgeslagen naar ware liefde. Je bent zodanig weg van je nieuwe plant dat je ook haar tweelingzus in de tuin wil hebben. Maar wat nu, hoe moet je je zoektocht starten als je zelfs haar naam niet meer kent...
Op zo'n moment ben je blij dat je over een planteninventaris beschikt. 

Wiens tuin door een tuinarchitect gecreëerd werd, kreeg samen met het tuinplan vast ook een uitgebreid plan inclusief gedetailleerd planteninventaris mee. Voor de amateuristische tuinliefhebbers ligt het soms moeilijker omdat hun tuin dikwijls geleidelijk groeit en elk jaar mooier wordt. 
Een planteninventaris aanmaken is niet moeilijk. Het kan in een eenvoudig schriftje of je kan ook een digitale versie aanleggen. 
Ik heb mijn tuin eerst fictief in kamers opgedeeld. Elke kamer kreeg drie kolommen : één voor  de Nederlandse (volks)naam, de Latijnse benaming inclusief de variëteit en het geplante aantal. Vooral de variëteit is van ongeschatte waarde. Want dikwijls weet je wel dat het om plant A gaat, maar die achter- of bijnaam vergeten we toch wat sneller. En het is juist de variëteit die de specifieke kleurnuance, bloemgrootte of geur van zijn broer of zus onderscheidt. Heel belangrijk als je planten in groep of massief staan hebt. 
Ik heb alle plantenetiketten die ik nog had erbij genomen en in een Excel-lijst gegoten. Wanneer het even kan, vul ik mijn lijst aan. 
Nu heb ik meteen een goed excuus om met dat guur weertje toch even mijn neus buiten te steken. En zo koester ik wat voor moois er al in de tuin staat. 

Reacties

Populaire posts