Zeeaster

Zeeaster - Aster tripolium

Als je nog wat extra kleur in je tuin wil deze periode van het jaar, dan kan je beroep doen op de Aster. Sommigen denken misschien dat de aster een eerder oubollige tuinplant is, maar laat je niet misleiden door dit idee : aster is een 'lief'-ogende plant dankzij haar fijne maddelief-achtige bloemen in de mooiste regenboogkleuren. 

Dat er ook een zeeaster of zulte (Aster tripolium) bestond, heb ik onlangs op de Waddeneilanden mogen ontdekken. De zeeaster vind je net zoals de zeealsem in gebieden waar zoet en zout water elkaar treffen bv. in een kwelder. 

En wat een beauty is deze plant met haar ragfijne lila bloemen ! De blaadjes zijn bovendien lekker en kunnen in de keuken gebruikt worden voor een zilte smaak in je gerecht. Superlekker & gezond dus. Laat je niet van de wijs brengen door de benaming 'lamsoren' als je deze in een recept tegenkomt. De auteur bedoelt dan weldegelijk de blaadjes van de zeeaster en niet die van de Lamsoor Limonium vulgare, die trouwens niet eetbaar zijn. 

De volgende keer dat ik in een betere supermarkt ben, leg ik zeker wat lamsoren in mijn winkelmandje. Zo heb ik alvast een spannend ingrediƫnt voor een gerecht dat me zo weer naar de Waddeneilanden voert. Dat noemen ze dan dubbel plezier.

Reacties

Populaire posts