Viooltje


Word je hier nu niet vrolijk van ? Kijk 'ns naar die frêle hoofdjes van het viooltje (Viola cornuta). Ik heb een tiental bosviooltjes in twee potten op het terras geplant, en voilà hiermee scoor je twee keer : instant colour & instant pleasure ! 
Voor zomerbloeiende éénjarigen in bloempotten is het nog eventjes te vroeg (de nachten kunnen nog koud zijn zoals we de laatste dagen gevoeld hebben) maar met deze ladies op je terras, kom je toch al in de stemming van 'genieten van een glaasje (en bloemetje) op het terras'. De viooltjes verwennen je met bloemen tot eind mei, juni.
Winterviooltjes vind je ook volop in het najaar in de tuincentra, maar persoonlijk wacht ik liever tot nét na de winter om ze te planten. Ik vind het plantje beter bij het vroege voorjaar passen dan bij de winter. Tijdens die periode zie ik liever besjes of de pure schone naaktheid van takken. De natuur verwent ons tijdens de rest van het jaar met al zo veel bloemen, dat mijn waardering tijdens de koudste maanden naar de typische winterplanten uitgaat.
In mijn tuin groeit spontaan het maarts viooltje (Viola odorata), maar daarover meer in een volgende post. 

Loux

Reacties

Populaire posts