Snoepjes zonder calorieën : het Maarts Viooltje



Als je momenteel in onze bostuin loopt, waan je je in een snoepjesdoos. 
Zo zeemzoet ruikt het er. De lucht is zwanger van de aangename geur die het Maarts Viooltje (Viola Odorata) verspreidt. Zelfs bij regenweer blijft de atmosfeer geparfumeerd. De olie van het viooltje wordt dan ook in de parfumindustrie verwerkt.
Toen we een tiental jaar geleden naar dit huis met tuin (voor mij was het eerder tuin met huis) verhuisden, trof ik er onder de bomen slechts enkele Maartse viooltjes aan. Ondertussen heeft het plantje zich spontaan via uitlopers van de wortelstok vlijtig uitgebreid.
In de bostuin vormt het in maart-april groen-paarse tapijten en is aldus een ideale bodembedekker. Enkel in de volle zon zou ik het niet plaatsen daar deze paarse schone allesbehalve een zonneklopper is.

Gedurende een aantal weken zal ik nog van de geur kunnen genieten. In augustus treedt er een tweede, weliswaar kleinere, bloei op. De geur is dan ook minder intens.

Maar ondertussen blijf ik genieten van de nostalgische geur van violetsnoepjes, en dit zonder calorieën te moeten tellen. 


Reacties

Populaire posts