Moestuin annex kruidentuin : lenteschoonmaak

De kruiden- & groententuin nog met slaapoogjes.
Het is nog 'n beetje vroeg om al effectief in volle grond te zaaien, tenzij wat sla, maar het was nodig tijd dat de moestuin annex kruidentuin een eerste schoonmaak & snoeibeurt kregen. Gesnoeide takken van de pruimelaar wegdragen, lavendel, citroenmelisse en (citroen)tijm terugsnoeien, het eerste onkruid wieden, de grond een beetje omspitten (aha, dat heb ik in de armen gevoeld).
Een grote moestuin heb ik niet en dit is een weloverwogen keuze. 
Ook al ben ik een grote liefhebber van groenten en minder van vlees, toch is mijn groententuin beknopt. En dat heeft zo zijn redenen : ik ben de enige in het gezin die alle soorten groenten eet, en een moestuin vraagt nu eenmaal veel onderhoud. 
Wat komt er dan wel in mijn moestuin : gemakkelijke groenten die zowel man- als zoonlief lusten : gele en groene courgette, pompoen en spinazie. That's it, meer is dat niet. Vroeger heb ik nog verschillende soorten sla, radijsjes, komkommer, broccoli, aubergine, selder en tomaten in de serre gekweekt. De ene groente groeide al met meer succes dan de andere. En -voorlopig- is dit dus een project on hold. 
Door de jaren heen heb ik geleerd dat het zinloos is om dit alles te kweken als er maar één iemand in het gezin is, die de grote oogsthoeveelheden moet verorberen. 
Eén gouden regel als je volop van een moestuin wil genieten, en dan bedoel ik écht genieten : keep it simple en kweek wat je graag lust ; de voldoening van zelfgekweekte groenten zal des te groter zijn ! 

De kruiden- & moestuin na een eerste schoonmaak & snoeibeurt.

Reacties

  1. Super leuk zo'n moestuin. Ik heb echter wel een vraagje. Kun je op een balkon zo'n moestuin wel maken. kijk dat zo'n bak op de tegels kan staan dat is ongetwijfeld. Het gaat mij echt om de temperatuur en grootte van het balkonnetje. Let me know!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Evy, je kan inderdaad een bak (bv. de bekende 1m² moestuin) op je balkon zetten. Je kan ook gemakkelijk groenten en kruiden in allerlei potten kweken. Nadeel is wel dat deze snel uitdrogen. Als we met een mooie zomer gezegend zijn, dien je regelmatig bij te gieten en eventueel bij te mesten. Als je tijdens de zomermaanden op vakantie gaat, is dit niet zo handig. Maar laat dit je niet ontmoedigen. Hiervoor bestaan genoeg oplossingen. Er gaat niks boven je eigen vitamientjes uit je eigen (balkon)tuin te halen. Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Evy, gewoon even om te melden dat ik geantwoord heb. Groetjes, Lou. Fijne dag gewenst !

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts