Liefde & tragedie met het vergeet-me-nietje

Het vergeet-me-nietje (Myosotis)
Het is zo'n plantje dat iedereen bij naam kent, maar weinigen kunnen ook vertellen hoe het er echt uit ziet. 
Misschien kreeg het bloemetje daarom wel z'n uitzonderlijke naam ? 

De legende wil echter dat in de Middeleeuwen een ridder tijdens een wandeling in een rivier belandde omdat hij bloemen wilde plukken. Terwijl hij verdronk, gooide hij het bosje helderblauwe bloemen met geel hartje naar zijn geliefde en riep 'Vergeet me niet !'
Met dit verhaal in gedachten wordt het vergeet-me-nietje wel eens uitgedeeld bij een uitvaart als herinnering aan een dierbare overledene.
Of je kan de bloemenzaadjes uitstrooien op de plaats waar je een goede vriend of liefde voor het laatst ontmoette. Je kan natuurlijk ook een boom planten, maar je zal zien dat het vergeet-me-nietje de zoete herinnering in het voorjaar nog sterker, levendiger en fleuriger zal maken. En die sweet memories zullen met de jaren alleen maar mooier worden, want het plantje zaait zich gemakkelijk spontaan uit. 
Rode bloemen behoren niet echt tot mijn favoriete kleur van bloemen, maar een uitzondering hierop vormen rode tulpen in combinatie met het vergeet-me-nietje. Samen bereiken ze een prachtig kleurenpallet, dat de romantiek en tragedie van het plantje letterlijk en figuurlijk nog versterken. 

Zulk emotioneel verhaal voor zo'n sympathiek bloempje... Wedden dat je het vergeet-me-nietje nu niet meer zal vergeten

Reacties

Populaire posts