Fluitenkruid

Fluitenkruid : bloemen als van kant
Als ik langs de straatkant het fluitenkruid (Anthriscus sylvestris) torenhoog zie bloeien en zo de wegbermen en weiden wit kleurt, weet ik dat het mei is. Het is zo'n kruid dat symbool staat voor fietstochten in de voorjaarszon. En het lijkt wel één van de weinige kruiden die het respect van de groendiensten verdient en pas gemaaid wordt nadat het uitgebloeid is om voldoende zaad voor volgend jaar te maken. Dat de eerste maaibeurt pas in juni valt, acht ik dan maar als toeval. :-)
De kanten bloemen staan mooi langs de weg. Wil je deze landelijke sfeer ook in huis, vul dan een zinken vaas of emmer met de witte bloemen, al dan niet gemengd met andere veldbloemen of rozen. Een instant frisse lentebries in huis is het resultaat. 
Fluitenkruid, het is best een grappige naam, vind je niet ? Het kruid ontleent haar naam aan het feit dat je van de holle stengel een fluitje kan maken. Bij de eerstvolgende fietstocht neem ik mijn zakmes mee en wil ik dit instrument wel eens bespelen. Blijkbaar is dat met het fluitenkruid een fluitje van een cent. 

Reacties

Populaire posts