Wakkere zaadjes

Zie je het hartje in de havermout ? :-)
Dat er uit een klein minuscuul zaadje een kolossaal grote boom kan groeien, heeft me altijd gefascineerd. Om zo'n zaadje te laten kiemen, heeft het in eerste instantie water nodig. Tot zover had zelfs ik goed in de les Biologie opgelet.
Wat ik niet wist, is dat je ook bij het eten van zaden deze tactiek recht uit de natuur best toepast. Door zaden, met name pompoen- & zonnebloempitten, boekweitkorrels, noten, maar ook havermoutvlokken enz., een nachtje te laten weken, maak je ze zachtjes wakker zodat ze het beste van zichzelf kunnen geven. Dankzij dit 'ontwakingsproces' is je lichaam in staat dubbel zoveel van de goede eigenschappen van zaden op te nemen. Je bootst het kiemproces uit de natuur eigenlijk na, maar dan in je keukenpotten. 
Tot deze ontdekking kwam ik tijdens een workshop van de twee dames van HandsOffMyFood (https://handsoffmyfood.org/the-base-workshops/). Een fantastische uiteenzetting waarin we smaak- & kleurrijke vegan ontbijtjes leerden klaarmaken. Om er meteen goesting in te krijgen ! 
Vanaf nu laat ik dus mijn havermout, al dan niet aangevuld met zaden, noten en rozijntjes, 's nachts in een kommetje melk in de ijskast weken (= Overnight Oats). Terwijl de vlokken in hun melkbadje opzwellen, geniet ik van mijn schoonheidsslaapje. De volgende ochtend mag ik iets langer blijven liggen en tast ik meteen toe zonder de oh-die-melk-gaat-overkoken-stress bij het klaarmaken van het ontbijt. Als dat geen win-win-situatie is.

Reacties

Populaire posts