Languit op de bank met je pantoffel(plant)

De pantoffelplant : a Happy Alien (Bron foto : www.seedsofeaden.com)
Van je tuin kunnen genieten of erin werken (voor de enthousiaste tuiniers onder ons zeg ik hier eigenlijk 2x hetzelfde) staat onlosmakelijk verbonden met het weer. Met het huidige weer hebben we zin om de (winter)pantoffels weer boven te halen en onder een dekentje op de bank te kruipen. 
Laat er nu toch wel een bloem bestaan die perfect bij dit knusse tafereel past en werkelijk pantoffelplant (Calceolaria) heet !
Tijdens mijn middagpauze op het werk durf ik wel 'ns rond te neuzen tussen de nieuwe aanwinsten en seizoensbloeiers en daar stond een plant met opgeblazen bloemen als heerlijk zachte luchtkussentjes. Zo iets raars had ik nog nooit gezien en de naam was al helemaal te gek : de pantoffelplant !

(Bron foto : www.toroplanet.com)
Het is zo'n komiek en grappig plantje dat ik het bijna zou geloven dat sommige cartoons of stripfiguurtjes erop gebaseerd zijn. Zeg nu zelf, herken jij in de Calceolaria uniflora (zie foto Happy Alien) nu ook niet een figuurtje uit een of andere Disney-film of een strip over buitenaardse wezentjes ? 
Mooi vind ik 'm niet, maar hij is oh, zo grappig & cute
De pantoffelplant komt van nature voor in Midden- & Zuid-Amerika. In onze contreien wordt hij hoofdzakelijk als eenjarige gekweekt. De grappige pantoffeltjes (bloemen) bewonder je vanaf juni tot en met september. De bloemen kunnen alle varianten aan geel hebben. 
Van het stilzitten achter mijn computer heb ik ondertussen koude voeten gekregen. Die winterpantoffels ga ik inderdaad toch maar weer uithalen. Zouden ze zo zacht en warm zijn als die van de pantoffelplant ? 

Reacties

Populaire posts