Rozemarijn : 'n studentikoos kruid

Rozemarijn (Rosmarinus officinalis)
Rozemarijn, het is zo'n kruid dat we traditioneel met gebraad vlees en winterse ovenschotels associĆ«ren. Tot enkele jaren terug was het eigenlijk een 'ouderwets' kruid, tot de populariteit van gin-tonic toenam en zo ook rozemarijn als verrassend ingrediĆ«nt opnieuw trendy werd. 
Jaren geleden heb ik ooit gelezen dat rozemarijn echter ook een oud middel is voor de versterking en verfrissing van het geheugen. En dat is me altijd bijgebleven. 
Momenteel zijn er veel studenten hard aan het blokken. Zet een vaasje met wat rozemarijntakjes op hun bureau en het zal hen helpen bij het instuderen. Geuren staan erom gekend om gemakkelijk herinneringen op te roepen. Het kan dus zeker geen kwaad om een rozemarijnsprietje mee te nemen naar het examen. Zie het als een alternatief voor de 'konijnenpoot' of 'knoop in de zakdoek' en misschien vergeet je student die formule of dat bewijs niet meer zo snel. 
De symbolische waarde die de Grieken en Romeinen aan rozemarijn gaven vind ik ook mooi : het was namelijk een symbool voor liefde, vriendschap en trouw. Als je ooit rozemarijn van me cadeau krijgt, zie het dan niet als een hint om me een gin-tonic te serveren, maar wel als blijk van 'ik heb je graag'. 
Ik heb trouwens nog een lekker recept met rozemarijn : focaccia met rozemarijn. Een heerlijk geurend Italiaans brood dat perfect bij een dampende kom soep past. Maar dat krijg je pas van me als het weer wat kouder wordt. Als ik het niet vergeet tenminste. De eerst volgende keer dat ik opnieuw focaccia maak, zal de rozemarijn mijn geheugen wel opfrissen en een belletje doen rinkelen. 
(Foto : Gartenlexicon)

Reacties

Populaire posts