Het Bosboek

Tijdens de lockdown trokken we allen massaal de natuur in. Terwijl de ene zich verwonderde over de - dikwijls onbekende - schoonheid van de lokale natuur, ging de ander bosbaden om te herbronnen. 
Een must-have voor je volgende boswandeling is Het Bosboek van Sarah Devos. Toen ik Het Bosboek voor het eerst in mijn handen kreeg, doorbladerde ik het snel om een idee over de inhoud te krijgen. Diezelfde avond nog heb ik het boek helemaal uitgelezen. 
Het boek nodigt je vanaf het begin al uit om verder te lezen, om op ontdekkingstocht in het bos te gaan, ja, en dat zelfs vanuit je luie zetel. Sarah weet als geen ander je nieuwsgierigheid te prikkelen met allerlei weetjes over het hele bosgebeuren. Ze deelde het boek op in verschillende categorieën van bosbewoners, waaronder bomen; planten, struiken & paddenstoelen; vogels; wriemeldieren & fladderaars; amfibieën & reptielen en tenslotte grotere dieren. Ze leert je hoe je ze herkent, waar je ze kan vinden, hoe je ze moet beschermen.
Sarah voorzag het boek van duidelijke illustraties van eigen hand, die jong en oud kunnen bekoren.
Veel bosweetjes leerde je al toen je nog kind was, maar met ouder worden weet je niet meer hoe het weer juist ging bv. het trucje om te berekenen hoever een onweer van je vandaan is. Nieuw voor me was dat bij onweer in het bos, je beter onder een beuk dan onder een eik gaat schuilen. Een eenvoudige tekening bij het weetje toont je waarom.
Het Bosboek is zo fris en toegankelijk geschreven, bij momenten een beetje ludiek, dat zelfs een rasechte stadsmens zin krijgt om het bos in te gaan. 
Het spreekt voor zich dat Het Bosboek zo'n groot succes werd, dat Sarah gevraagd werd om een gelijkaardig boek over de zee te schrijven. 
Ik heb ondertussen Het Zeeboek besteld en kijk uit naar het moment dat ik mijn vingers over de cover kan laten glijden.
Dat ik ook Het Zeeboek in één ruk zal uitlezen, staat nu al vast. Vraag is nog of ik dat dan vanuit mijn luie strandstoel zal doen of al wandelend in een zeebos. Beide wellicht.

Reacties

Populaire posts