Slakkenliefde aan zee

Tijdens een recente wandeling in de duinen, viel het me op dat er wel heel veel slakken dicht bij elkaar zaten. Op de grassen, op de houten omheiningen, langs de paden, overal zag je ze. Ik had een donkerbruin vermoeden dat de tijd van het jaar wellicht de oorzaak van de samenscholing was. Slakken zijn namelijk niet onderhevig aan de huidige corona-maatregelen.
Ik ben geen bioloog en van dieren weet ik bijzonder weinig, maar deze beestjes samen intrigreerden me wel. De wetenschappelijke uitleg laat ik aan experten over, maar toch wil ik met jullie enkele bijzonderheden over deze huismusjes delen. Deze duinslakken zijn blijkbaar hermafrodiet (mannetje en vrouwtje in één diertje) en kunnen tijdens het paren zelfs elkaar bevruchten. Echte liefde is elkaar een kind toewensen en geven. En van lange duur is die liefde ook nog, want het hele paringsritueel bij de slakken kan een aantal uren duren. Hoe mooi is dat. Love is in the air, zeker aan zee.

Reacties

Populaire posts