Dé dorstlesser voor je tuin : gieters


Gieters. Ik zou ze niet kunnen missen in mijn tuin, evenmin mijn tuin hen en ik mijn tuin. 
Gieters vind je in allerlei soorten, materialen en kleuren. In groot en klein formaat; gemaakt uit metaal of plastiek; in pastel- en snoepjeskleuren of in de typische tuinierstinten : groen, bruin en zwart. 
Ik zelf val voor de zinken gieters. Ze gaan jaren mee en ze zijn niet alleen praktisch, maar ook esthetisch aanvaardbaar in elke soort tuin. Wat ik vooral leuk aan ze vind, is dat ik ze na het begieten van mijn planten eenvoudigweg kan laten staan waar ze hun laatste taak hebben vervuld. Ze zijn namelijk heel decoratief en brengen soms sfeer, daar waar het soms te groen is.

Mijn favoriet voor in de moestuin is de Engelse gieter met zijn lange tuit. Ideaal om plantjes, die iets verder in de border staan, water te geven. 

De broes of (sproei)kop gebruik ik alleen voor het begieten van pas ingezaaide grond of kiemplantjes. 

Nu we een periode van warm weer in het vooruitzicht hebben, zullen mijn gieters een paar overuren mogen draaien. Als bonus laat ik ze dan maar rondslingeren en krijgen ze zo nieuwe tuinhoekjes te zien.

Reacties

Populaire posts