Sierlijk Juffertje-in-'t-groen

Ik beken : ik ben een grote fan van Nigella. 
Van twee Nigella's om eerlijk te zijn. 
Ja, ik ben enerzijds een grote fan van de wereldbefaamde televisiekokkin Nigella Lawson (www.nigella.com) ; haar gerechten staan dan ook regelmatig bij me thuis op het menu. Buiten de keuken gaat mijn verering naar de andere Nigella : Nigella damascena, alias het Juffertje-in-'t-groen.

Nigella damascena

Toen ik jaren geleden een foto van Nigella zag, wilde ik deze ranke dame meteen in mijn tuin hebben. Deze eenjarige wordt zelden als plantje te koop aangeboden; gelukkig kan ze echter gemakkelijk uit zaad gekweekt worden. Toen mijn eerste bloem uit zaad te voorschijn kwam, was ik verrast hoe fijn en klein ze was - de bloemen worden namelijk niet groter dan 20 à 40 cm, maar wat een sierlijkheid !


Ik val voor de combinatie van de helderblauwe kelbladeren met de fijne groene veertjes eronder, het lijkt wel dille. Zowel de bloemen als de prachtige grote groenrode zaaddozen kunnen in een boeket verwerkt worden. 
Ben jij ook een fan van Nigella en heb je haar in de tuin staan ? Maak je dan maar geen zorgen : ze zaait zich zelf gemakkelijk uit en zal je overal in de tuin weten te verrassen. De jonge plantjes doen me aan wortelplantjes denken. Bij een teveel aan Juffertjes zijn de 'wortelplantjes' gemakkelijk te herkennen en kan je er enkele verwijderen.
Nigella Lawson heeft wellicht haar naam aan de bloem te danken. 
En zeg nu zelf, wie wil er nu niet met zo'n prachtbloem geassocieerd worden ? 
Misschien is een zakje zaadjes van Juffertje-in-'t-groen ook een leuk afscheidscadeau voor de schooljuf ? 

Reacties

Populaire posts