Uitkijken naar Halloween : griezelplanten

Er zijn zo van die planten die ik zo lelijk als de nacht vind, maar die me toch op een bepaalde manier weten te fascineren. De arum italicum, of de Italiaanse aronskelk, is er zo eentje. De plant is spontaan aan de rand van onze bostuin gegroeid en draagt momenteel oranje bessen. Eerlijk gezegd is oranje niet mijn favoriete kleur, maar het is een kleur die wel de herfst typeert en dus past deze aronskelk wel in de najaarstuin.
Momenteel gun ik de arum het om in het najaarslicht te schitteren; tijdens de winter is echter ook voor haar de show afgelopen en kruipt ze weer onder de grond. Uit het oog uit het hart.
Dat de arum een taaie dame is spreekt voor zich : de feloranje kleur waarschuwt voor haar giftige bessen en de plant gedijt goed in minder populaire plaatsen zoals vochtige humus- en schaduwrijke (bos)grond. Het lijkt wel de ideale woonplaats van een heks... al dat oranje en gif doen me sowieso al een beetje aan Halloween denken. Ik denk dat onze arum italicum niet tot dan zal wachten om te gaan griezelen.

Reacties

Populaire posts